Kleuren in je mobiele fotografie – de kleurentheorie

Kleuren in je mobiele fotografie – de kleurentheorie

Ben je wel eens heel erg tevreden geweest over een van je mobiele foto’s maar wist je niet precies hoe dat kwam? De compositie was goed, de scherpte was goed maar er was ook nog iets anders dat de foto zo speciaal maakte.

Waarschijnlijk was dat de combinatie van de kleuren op je foto! De blauwe achtergrond paste bijvoorbeeld mooi bij de oranje kleren van de persoon die je fotografeerde. Of het rode huisje waardoor je foto van een groen grasveld onder een blauwe hemel net iets spannender werd.

Maar hoe werkt zoiets eigenlijk? Hieronder wordt uitgelegd dat die mooie kleurcombinaties beschreven worden in de kleurentheorie. Een theorie die je ook kan toepassen in je mobiele fotografie.

Kleurentheorie en je mobiele foto’s

Kleurencombinaties kunnen je foto maken of breken. Misschien zie je intuïtief al welke kleuren bij elkaar passen en welke niet. Maar wist je ook dat daar een theorie aan bij hoort?

Deze theorie heet de kleurentheorie. Het is handig om globaal te weten hoe deze theorie werkt zodat je daar gebruik van kan maken in je mobiele fotografie. De kleurentheorie kan het best worden uitgelegd aan de hand van het ‘kleurenwiel’: dit is een cirkel waar alle kleuren van de regenboog op staan.

Het kleurenwiel is ook goed te gebruiken in de mobiele fotografie.

Het kleurenwiel is ook goed te gebruiken in de mobiele fotografie.

De kleurentheorie bepaalt welke kleurencombinaties goed bij elkaar passen en met het kleurenwiel kan je snel opzoeken welke combinaties dat zijn.

Kleurcombinaties volgens de kleurentheorie

Er zijn zeven belangrijke kleurcombinaties die worden gebruikt in de kleurentheorie. Hieronder worden deze combinaties uitgelegd aan de hand van een voorbeeldfoto en het kleurenwiel.

1. Monochromatische kleuren

Als je één kleur gebruikt met alleen variaties in de tint van die kleur dan is dat een monochromatische kleurcombinatie. Zo’n combinatie maakt de foto visueel erg rustig omdat het onderwerp er niet echt uitspringt ten opzichte van de rest van de foto. Wil je de aandacht naar je onderwerp leiden dan kan je dus beter een andere kleurcombinatie gebruiken!

2. Analoge kleuren

Kleuren die naast elkaar staan op het kleurenwiel noemen we analoge kleuren, bijvoorbeeld blauw en groen. Deze kleuren zijn eenvoudig te combineren omdat ze ‘gewoon’ goed bij elkaar passen. Analoge kleurencombinaties worden dan ook vaak gebruikt in de fotografie. In de landschapsfotografie ontkom je er bijna niet aan: een groen landschap onder een blauwe lucht geeft gelijk een analoge combinatie!

3. Complementaire kleuren

Kleuren die precies tegenover elkaar liggen op het kleurenwiel noemen we complementaire kleuren. Een dergelijke kleurencombinatie zorgt voor zoveel kleurcontrast dat je de nadruk goed op het onderwerp kan leggen. Een foto met complementaire kleuren wordt al snel te druk dus kijk goed of jouw onderwerp er ook geschikt voor is om zo gefotografeerd te worden.

4. Gesplitste complementaire kleuren

De kleuren die naast de complementaire kleuren op het kleurenwiel staan heten gesplitste complementaire kleuren. Een dergelijke kleurencombinatie geeft een wat rustigere kleurcombinatie (minder kleurcontrast) ten opzichte van het gebruik van de eerder genoemde complementaire kleuren.

5. Triadische kleuren

Bij een combinatie van kleuren die elk op een derde van het kleurenwiel liggen, spreken we van triadische kleuren. Deze drie kleuren passen mooi bij elkaar en vormen met elkaar een mooie en dynamische combinatie.

6. Tetradische kleuren (dubbel complementair)

Als je twee paren van complementaire kleuren gebruikt in dezelfde foto, noemen we dat tetradische kleuren. Een foto waarin je die kleurcombinaties gebruikt wordt overheerst door een groot aantal verschillende kleuren die allemaal om ‘aandacht’ vragen. Een dergelijke combinatie zal je dan ook niet zo vaak tegenkomen. De onderstaande foto is daarop een uitzondering: de zonnebloem stond precies voor een kleurige, met graffiti beschilderde muur.

7. Achromatisch (geen kleur)

Als je heel veel verschillende kleuren op je foto hebt die de aandacht van je onderwerp afleiden kan het soms verstandig zijn om al die kleuren weg te halen. Je zet de foto gewoon om naar zwart-wit! Door die omzetting kan je de aandacht weer terugleiden naar je onderwerp.

Een voorbeeld hiervan is een foto die je hebt gemaakt tijdens een concert of dansvoorstelling waarbij vaak veel verschillende kleuren licht worden gebruikt en je onderwerp nauwelijks nog herkenbaar is tussen alle kleuren.

Conclusie

Er zijn veel mogelijkheden om je mobiele foto’s mooier te maken door het combineren van kleuren. Door gebruik te maken van het kleurenwiel kan je de mooie kleurencombinaties uit de kleurentheorie precies opzoeken. Zo zie je bijvoorbeeld snel wat een goede bijpassende achtergrond is voor je onderwerp. Ook kan je eenvoudig bepalen of de kleren van de personen die je aan het fotograferen bent eigenlijk wel bij elkaar passen.

Als je heel veel verschillende kleuren op je foto hebt en je kan het onderwerp van je foto niet meer terugvinden, laat de kleuren dan helemaal weg en zet de foto om naar zwart/wit!

Wat is jouw ervaring met het gebruik van verschillende kleuren in je mobiele foto’s? Laat het ons eens weten!

Geschreven door Wijnand Loven - fotograaf uit Haarlem die het leuk vindt om mensen te helpen met het maken van mooie foto's met hun mobiele telefoon.

There are 2 comments for this article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *